Методична скарбничка


     













         Світ живої 
   природи 







                      Розробка узагальнюючого
                     уроку з природознавства
в 1-А класі
                       Кам’янсько-Дніпровської
                ЗОШ I-III ступенів №3
            Вчитель: Заяць Н.В.












                                                                     2015 р.

                      
Тема:  Світ живої природи.
Мета: організувати діяльність учнів для сприй­мання, осмислення і запам'ятовування знань
               про рослин і тварин як частину живої природи; формувати вміння спостерігати
               за   тваринами та рослинами; уміння працювати в парах; розвивати спо­стережливість,
               пам'ять,мовлення;   вміння аналізувати та порівнювати; вихо­вувати пізнавальний інтерес
               та дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних      технологій ( додаток 1).
Форма уроку: усний журнал.
Форма роботи: фронтальна, індивідуальна, парна.  
Обладнання: картки для парної та індивідуальної роботи;  малюнки   рослин       і             тварин, виставка книг, роздатковий матеріал, , мікрофон; малюнки дітей на тему «Буду я природі другом»; плакат із зображенням журналу; аудіозапис голосів тварин. 

                                                    ХІД   УРОКУ
І. Організація класу.

Стали діти всі рівненько,
посміхнулися гарненько,
настрій на урок взяли
й  працювати почали.

Створення позитивної психологічної атмосфери

            Усміхнемось всім довкола:
            Небу, сонцю, квітам, людям –
            І тоді обов’язково
            День для нас привітним буде.
            -   Доброго ранку, промінчику!
            Чому ти присів на камінчику?
            -  Я зігріваю мураху,
            Змерзла вона, бідолаха.

- Діти, витягніть перед собою свою руку долонькою вгору. Уявіть, як промінчик зігріває вашу долоньку, на якій може сидіти уявна мурашка. Промінчик зігріє її теплом, яке зігріває і вашу руку та розтікається по всьому вашому тілу. Доторкніться один до одного, посміхніться один одному. Своє тепло і доброзичливість пошліть всім присутнім у класі.

II. Актуалізація  обєктивного досвіду.

- Справді, діти, мурахи дуже чекають тепла. Та не тільки вони, а й всі тваринки та рослинки зачекалися ласки від сонечка. Тому нас цікавить, якою  буде погода сьогодні. Надаємо слово синоптикам.

Синоптики:

- Вас вітає «Бюро погоди» 1 класу. Сьогодні четвер, 19 лютого, до кінця зими залишилося 9 днів. На вулиці прохолодно. Небо похмуре. Опадів немає. Тихо. Хороших вам погодних прогнозів!


IIІ. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми й мети уроку.

Продовжіть речення:

       Природа - це,…(все, що оточує нас, і не зроблено руками людини).
Природа буває… (жива  і  нежива).

Розшифруйте слова.

ритвани
лиросни

 (Учитель на дошці відкриває напис «Рослини»,  «Тварини».)
Як їх можна назвати однією назвою? (Жива природа.)

Слово вчителя.

Тваринний і рослинний світ — надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і вели­чезного слона, а до рослин відносимо і тоненьку стеблинку, і величезного дуба. Скрізь, куди не поглянь, побачиш рослин і тварин. Ви­соко в небі шугають птахи. Навколо квітів кружляють комахи. Миші та полівки шарудять у траві. У ґрунті риються черви. Ніхто не знає напевно, скільки видів рослин і тварин є у світі.

- Сьогодні ми здійснимо подорож сторінками чарівного природничого журналу, який  має назву «Світ живої природи» (додаток 2). Згадаємо і повторимо все вивчене про живу природу, навчимося розуміти й берегти  цей чудовий світ. .

IV. Актуалізація опорних знань.

- Ну що ж , розпочинаємо з першої сторінки нашого журналу  «Всезнайки живої природи». (Учитель перегортає першу сторінку журналу).

Бесіда з елементами розповіді .

-  Пригадаємо, що ми знаємо про світ живої природи. Тварини і рослини — це живі організми. Які ознаки властиві живим організмам? (Народжуються, живляться, дихають, ростуть, розмножуються, відмирають,)

 - Хто мені скаже, у чому полягає відмінність між тваринами й рослинами.
Рослини: ( відмінне)

Ростуть  протягом  всього життя ( на­віть у столітнього дуба ростуть гілки, виростає листя. Тварини ростуть лише в молодому віці.)
Тварини ( відмінне)

Живляться рослинною їжею;  живляться тваринною їжею.
Пересуваються у просторі.

V.  Узагальнення і систематизація знань.

- Ми вже дуже багато знаємо про живу природу і можемо розкрити її таємниці. Отже наступна сторінка «Таємниці рослин». (Учитель перегортає другу сторінку).

Групування рослин
- А я пропоную згадати на які групи за зовнішнім виглядом  поділяються рослини відгадавши загадки.

В них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
 Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву,
Хто ж вони такі?..(Дерева)
(Учитель на дошці вивішує напис "Дерева".)

Яскраві пелюстки і запах пречудовий.
І хочеться усім
Побачити їх знову.(Квіти)
Як пригріло сонце –
стрілки зеленясті підняла
Від ласкавого тепла.
Он її навколо скільки!
Двір і лан, і луг вкрива
Росяна густа... (трава).
-І квіти, і траву ще називають трав'янистими рослинами. (Учитель вивішує напис "Трав янисті рослини".)
- Про яку групу рослин не було загадано загадку? (Кущі) (Учитель вивішує напис «Кущі»).
- А на які групи поділяються рослини за місцем зростання?(Культурні, дикорослі).

Технологія «Метод ПРЕС».
- Діти, з яких частин складаються рослини? (Ко­рінь, стебло, листя, квітки, плоди, насіння.)
- Чим відрізняються дерева, кущі й трав'янисті рослини? (Стеблом.)
- Яке стебло у дерева? Куща? Трав'янистої рос­лини?
    А до якої із цих груп належить дуб (шипшина, мак)?

Дати відповідь на це питання вам допомо­же табличка:
Я думаю...
Тому що...
Наприклад...
Відповіді дітей:
..що дуб — це дерево.
...у нього одне  стебло міцне і дерев'янисте. Називають таке стебло стовбуром.

 - Зараз я вам роздам малюнки, на яких зображено рослини (додаток 3). Ви уважно їх
розглянете. А тоді прикріпите на дошці у тому місці, до якої групи належить ця
рослина і ще раз назвете її. (Учні виконують завдання).

Фізкультхвилинка

Що ж, мабуть ,
Прийшла пора
Трохи відпочити.
Хочу я на фізхвилинку
Всіх вас запросити.

- А тепер переходимо до третьої сторінки нашого журналу, яка називається «Таємниці тварин».



Бліц-опитування

- Тварин дуже багато. Тварини, що відрізняються між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом, належать до різних видів.
За певними ознаками серед них також виокремлюють різні групи. Згадаймо їх.
• Лелека, горобець, ластівка — це... (птахи).
• Лисиця, ведмідь, вовк — це... (звірі).
• Бджола, комар, сонечко — це... (комахи).
• Карась, щука, лящ — це... (риби).
• Яка істотна ознака птахів? (Тіло вкрите пір'ям.)
• Яка істотна ознака звірів? (Тіло вкрите шерстю.)
• Яка істотна ознака комах? (6 лапок.)
· Яка істотна ознака риб? (Тіло вкрите слизькою лускою)

Робота в парах. Гра «Поділи на групи»
Візьміть на парті конверти і поділіть тварин на групи. (Робота парами)

Гра «Відгадай голоси тварин».(Аудіозапис).

- Голоса диких чи свійських тварин ви чули?

- Четверта сторінка нашого журналу «Цікавинки природи».
Учні отримали випереджальне завдання  за бажанням підготувати цікавинки про рослини і тварин. Презентація повідомлень

- А зараз ми переходимо до наступної сторіночки нашого журналу, яка має назву «Роль тварин і рослин в жит­ті людини»

- У природі все взаємопов'язане. Люди не можуть обходитись без рослин, тварин. Давайте пригадаємо, яку ж роль відіграють рослини й тварини в житті лю­дини. Наші знання запишемо у схему.
Діти висловлюють свої пропозиції, а вчитель вивішує їх на дошці.
Овал: Їжа Овал: Меблі
Овал: Їжа Овал: Меблі
 



Овал: Помічники ки Овал: ЛікиОвал: ОдягОвал: ЛікиОвал: Рослини Овал: Тварини                  

Овал: Папір Овал: Буд. мат. Овал: Друзі Овал: Одяг
 




- Отже, природа забезпечує людей всім необхід­ним для життя. Тому ми маємо бережливо ставитися до природи, бути вдячними за ті дари, які від неї отри­муємо. Дуже багато цікавої інформації про тваринний і рослинний світ ви можете дізнатися з книг. (Виставка книг)

- Ну що ж, прийшов час для останньої сторінки нашого незвичайного журналу, яка має назву «Буду я природі другом».

- Діти, до нас дійшли «лісові скарги». Впізнайте, про кого йде мова (додаток 5).

«Ох, і не люблять мене люди. Голос їм не подобається, і очі у мене великі. Вважають, що біду я приношу. Все це неправда. Користь від мене велика.
Врожай я зберігаю. Хто я?» (Сова)
«А мене всі бояться, тому стільки небилиць про мене розповідають. Не подобається їм, що я темряву люблю і відпочиваю вниз головою. Не схожа я ні на пташку, ні на звіра, але я друг людини, а не ворог. Хто я?» (Летюча миша)
- А чи знаєте ви, що кажан з'їдає за ніч до 200 малярійних комарів і цим рятує людей? 

- Як бачимо, люди не завжди з любов′ю,  бережливо ставляться до рослин і тварин. Вирубують ліси, полюють на тварин, збирають величезні букети квітів. Є рослини, тварини, яких в природі залишилося дуже мало, їм загрожує знищення. Щоб про це було відомо всім, їх заносять в Червону книгу -  книгу тривоги. Вона попереджає про небезпеку, що нависла над великим багатством природи.

- А про те, як потрібно ставитись до природи, ми розкажемо словами віршів.
(Кожен учень стає біля дошки і розказує вірш про природу).

Он повзе мурашка,   ось хлюпоче річка.
Не зривай ромашку, не топчи травичку!
В зелені діброва, в китицях калина.
Глянь, яка чудова наша Україна!  

Журавлі над лугом линуть рівним клином.
Будь природі другом, будь природі сином,
Знай-бо, — це не мода, це життя потреба.
Нас віта природа чистим синім небом.

Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили в мирі й щасті

Метелика ловити я не хочу:
Він квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову не стану рвати,
її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І  не попити ранками росу!

І не стеблинку, гілку чи травинку,
Я не ображу: це — страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе трімка живинка,
Що світиться довірою до всіх.

Наш дивний світ – такий як казка...
Он в небі хмаронька пливе,
Тож бережи його, будь ласка,
Все в ньому ніжне і живе.


VІ. Підсумок уроку.

 -  Ось і закінчилась наша мандрівка світом живої природи. Багато чого ви дізнались, побачили. І я впевнена, що ви зробили для себе  висновок на все своє життя: «Природу треба берегти, як рідну матір!» Все, що нас оточує: травинку і квіточку, кущик і деревце, кожну пташку і мурашку, бо без них буде сумне наше життя. Хай душі ваші стануть добрішими, а серця теплішими.

«Мікрофон»
- Закінчіть речення: «Мені запам′яталося….,  здивувало…., сподобалося ….» .

- Чи задоволені ви своєю діяльністю на уроці? (Якщо задоволені, поплескайте собі в долоньки і промовте «Я сьогодні молодець!»)  

Комментарии